مرگ "دی وی دی": جنگ دو قالب تازه
 
دستگاه جديد شرکت توشيبا با قالب اچ دی دی وی دی
اولين دستگاه شرکت توشيبا با بهرگيری از قالب اچ دی دی وی دی در نمايشگاه سی ای اس به نمايش درآمد
نمايشگاه عرضه محصولات الکترونيک، CES محلی برای خودنمايی شرکت های فن آوری با آخرين دستاوردهای پيشرفته است. در اين ميان برخی از اين دستاوردها می تواند حداقل برای مصرف کنندگان فعلی تجهيزات الکترونيکی چندان خوشايند نباشد.

جدال دو قالب جديد برای جايگزينی DVD های امروزی که هر کدام حاميان قدرتمندی را پشت خود دارند، يکی از اين موارد است. قالب HD-DVD (دی وی دی با وضوح بالا) توسط توشيبا و Blu-ray بوسيله سونی حمايت می شوند.

در اين نبرد هيچ نشانه ای از صلح به نظر نمی رسد. چندين ماه است که دو شرکت بزرگ توليد کننده لوازم الکترونيک برای رسيدن به توافقی بر سر قالب جديد DVD با يکديگر کلنجار می روند.

در ماه اوت ۲۰۰۵ گفتگوهای سونی و توشيبا که برای پرهيز از سردرگم کردن مشتری با قرار دادن دو فن آوری رقيب در برابر او بود، به شکست انجاميد.

نبرد بدون برنده

 
 برای عاشقان سينما که از تخفيف های کريسمس برای تکميل مجموعه فيلم های مورد علاقه شان استفاده کرده اند خبری شوک آور است، اما صنعت فن آوری تصميم خود را گرفته است: DVD مرد!
 
گاردين

اينک هر دو اين قالب ها در نمايشگاه لاس وگاس عرضه شده اند. سونی توانسته است برای فن آوری Blu-ray حاميان بزرگی دست و پا کند. شرکت های شارپ، پاناسونيک، فيليپس و پايونير هر يک قصد دارند دستگاه های Blu-ray خود را در سال پيش رو به بازار عرضا کنند.

در مقابل، قالب توشيبا نيز نه فقط از سوی برخی سازندگان تجهيزات الکترونيکی که توسط شرکت های رايانه ای نيز حمايت می شود. ان ای سی، سانيو، مايکروسافت و اينتل حاميان قالب HD-DVD هستند.

حاميان "بلو-ری" با پخش چندين عنوان از فيلم های مطرح استوديوهای فيلمسازی هاليوود نظير سونی، پارامونت، فاکس قرن بيستم و لايانزگيت تلاش کرده اند تا قدم های بلندتری بسوی فراگير کردن اين قالب بردارند.

هرچند طرفداران هر قالب سعی در قبولاندن آن بعنوان جايگزين نهايی دارند اما به گفته کارشناسان اين صنعت، حتی اگر هر دو اين قالب ها وارد بازار شوند مشکل بزرگی ايجاد نخواهد شد.

اين کارشناسان استدلال می کنند که فن آوری های نوين، توانايی لازم برای ساختن تجهيزاتی که بتواند هر دو قالب را پخش کند در اختيار سازندگان دستگاه های الکترونيکی قرار می دهند.

وضوح بالا

 
دستگاه مجهز به فن آوری "بلو-ری" ساخت شرکت پاناسونيک
سونی توانسته است برای فن آوری "بلو-ری" حاميان بزرگی دست و پا کند

روزنامه گاردين چاپ لندن با اشاره به اين رقابت ها می نويسد: "برای عاشقان سينما که از تخفيف های کريسمس برای تکميل مجموعه فيلم های مورد علاقه شان استفاده کرده اند خبری شوک آور است، اما صنعت فن آوری تصميم خود را گرفته است: DVD مرد!".

با اين حال دستگاه های تازه DVD های رايج و سی دی های موسيقی را نيز پخش می کنند. هر دو اين قالب ها تصاويری با کيفيت بسيار خوب توليد می کنند تا برای پخش در تلويزيون های با وضوح بالا مناسب باشند.

دستگاه های مجهز به اين فن آوری ها اغلب قالب های صوتی حرفه ای را نيز برای پخش صدا پشتيبانی می کنند.

ارزان ترين پخش کننده های مجهز به فن آوری HD-DVD ساخت شرکت توشيبا در ماه مارس به قيمت ۵۰۰ دلار وارد بازار آمريکا خواهد شد. اين شرکت پيشتر وعده داده بود که دستگاه هايش را تا پايان سال ۲۰۰۵ عرضه خواهد کرد. تاخير در تکميل استاندارد سيستم "ممانعت از تکثير" برای اين پخش کننده باعث به عقب افتادن عرضه عمومی اين دستگاه ها شده بود.

از ميان حاميان فناوری Blu-ray، پايونير تنها شرکتی است که قول داده پخش کننده ای را در ماه ژوئن با قيمت ۱۸۰۰ دلار به بازار آمريکا عرضه کند.

 

 

 

Google
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved