آتش بازی و آتش افروزی در آغاز سال ۲۰۰۶
 
آغاز سال نو در لندن
جشنهای سال 2006 شورآفرین تر هستند
مردم بسياری از کشورهای جهان با برگزاری مهمانی های خيابانی و تماشای آتش بازی آغاز سال ۲۰۰۶ را جشن گرفتند.

مردم لندن، پاريس، مسکو و ديگر شهرهای بزرگ اروپا به اميد سالی شادی بخش به استقبال سال جديد ميلادی رفتند.

در لندن آتش بازی باشکوهی برفراز چرخ فلک London Eye برگزار شد و شمار زيادی از مردم با تجمع روی پلهای رودخانه تيمز و ميدان ترافالگر حلول سال نو را به يکديگر تبريک گفتند. حتی اعتصاب بخشی از کارکنان مترو نتوانست مردم را برای ريختن به خيابانها دلسرد کند.

 

در مسکو برنامه مشابهی در ميدان سرخ برپا شد، ولی شرکت کنندگان اجازه نداشتند با مشروبات الکلی در اين پارتی خيابانی شرکت کنند.

در پاريس صدها هزار نفر حول برج ايفل و در خيابان شانزه ليزه گرد آمدند تا به روی سال نو آغوش بگشايند. فرانسه تدابير شديد امنيتی را به اجرا گذاشت زيرا می ترسيد پس لرزه های خشونت اخير در حومه پاريس اين جشن را به آشوب بکشاند.

برخی از جوانان پاريسی به سوی ماموران سنگ پرتاب کردند و چند دستگاه خودرو را آتش زدند که گفته می شود بيشتر سنت غريب سال نو در پايتخت فرانسه است تا آتش زير خاکستر شورشهای پاريس اکتبر گذشته.

حدود ۲۵ هزار مامور پليس در فرانسه برای ايام سال نو بسيج شده اند. هر سال جوانان لجام گسيخته چند صد دستگاه خودرو را بعد از حلول سال نو ميلادی به اتش می کشند. امسال پليس با احتياط بيشتری با جوانان برخورد کرد، هر چند وضعيت اضطراری برجا مانده از شورشهای اخير هنوز برچيده نشده است.

وزارت کشور فرانسه در تخمينی سرانگشتی می گويد ۱۲۷ دستگاه خودرو در سراسر اين کشور در آغاز سال ۲۰۰۶ طعمه حريق شده است. حدود ۴۰ دستگاه در پاريس سوخته است.

هزاران نفر در نيويورک با وجود بارش برف و باران در ميدان تايمز گردهم آيند، ولی در کنار جشن، ياد قربانيان تندباد کاترينا را گرامی داشتند.

در ريو دوژانيرو برزيل نيز بيش از دو ميليون نفر در مهمانی خيابانی بزرگ اين شهر شرکت کردند.

پيشتر مردم سيدنی استراليا آغاز سال ۲۰۰۶ ميلادی را با نمايش بزرگ آتش بازی جشن گرفته بودند.

قريب به يک ميليون نفر نمايش فشفشه های رنگارنگ را در آسمان اين بندر استراليا راس ساعت ۱۲ شب ديدند.

اما تدابير امنيتی به شدت بالا بود و حدود ۱۷۰۰ مامور پليس در خيابانها و سواحل سيدنی گشتزنی می کردند تا خشونت نژادی اخير تکرار نشود.
جشن سال نو

به نظر می آيد جشنهای امسال شورآفرين تر از سال پيش باشد. سونامی دسامبر ۲۰۰۴ سبب شده بود مردم آغاز سال نو را با برگزاری آيينهای نيايش و شب زنده داری برای ۲۳۰ هزار قربانی آن خيزآب سهمگين گرامی دارند.

با اين حال اندونزی که در سونامی بيشترين تلفات را داد، به دليل مرگ هشت نفر در انفجار بمب در صبح امروز در اوج آماده باش است.

هنگ کنگ نيز سال نو را با برگزاری نمايش بزرگی از نور و صدا جشن گرفت و در بالای ساختمانهای رفيع بندر ويکتوريا فشفشه های رنگين را به رقص آورد.

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved