ثبت دامنه‌های فارسی آزاد شد


مردم با دامنه‌های فارسی مشكل دارند چون صفحه كلید رایانه انگلیسی است. ما سعی كردیم راهنما در اختیار مردم قرار دهیم.

مسئول ثبت دامنه IR. در ادامه گفت: ثبت دامنه به فارسی از ‪ ۲۴‬دی ماه برای عموم آزاد است.

سیاوش میرشمس شهشهانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود، دوره آزمایشی ثبت دامنه‌های فارسی روز جمعه ‪ ۱۶‬دی ماه پایان می‌یابد و ثبت برای عموم آغاز خواهد بود.

وی اظهار داشت: پس از پایان ثبت دامنه فارسی به طور آزمایشی، یك هفته برای تغییرات در سیستم اختصاص داده می‌شود به همین سبب در طول این هفت روز ثبت دامنه تحت (دات ایران) ‪. iran‬به فارسی نخواهیم داشت.

وی یادآور شد، مردم با دامنه‌های فارسی مشكل دارند چون صفحه كلید رایانه انگلیسی است و كاربران نیز بیشتر كاركردن با حروف لاتین راحت‌ترند. شهشهانی تصریح كرد ما سعی كردیم راهنما در اختیار مردم قرار دهیم كه در آدرس اینترنتی WWW.NIC.IR موجود است.

به گفته وی، برخی اصلاحیه‌ها انجام شده كه از آن جمله می‌توان به تفاوت شكل نوشتن اعداد ‪ ۴، ۵، ۶‬و حروف ك و ی در فارسی و عربی اشاره كرد كه اینها به فارسی تبدیل شده‌اند.

مسئول ثبت دامنه ‪. ir‬افزود: چون نمی‌توان یك فاصله در ثبت ایجاد كرد در راهنما توضیحاتی را برای اعمال نیم فاصله بین حروف داده شده است تا مشكلاتی از قبیل نام غیرمجاز در پروتكل كامپیوتری ایجاد نشود.

وی گفت، در طول این یك هفته كه ثبت دامنه به فارسی نخواهیم داشت اما دامنه‌های لاتین ثبت می‌شود. تعداد دامنه‌های تحت IR. كه بالقوه فعال هستند در ابتدای هفته گذشته از مرز ‪ ۲۵‬هزار گذشت.

وی با بیان اینكه كارگزارهای مختلفی ممكن است دامنه ‪. ir‬را بفروشند، خاطرنشان كرد: اما در نهایت بانك اطلاعاتی مركزی نزد پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است.

 

 

 

Google
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved