موش‌ها‌ هم یكدیگر را سلمانی می‌كنند!

 

كندن موی بدن موش‌ها‌ توسط یكدیگر كه دانشمندان آنرا «سلمانی» لقب داده اند مدتهاست فكر پژوهشگران را به خود مشغول كرده است تا جایی كه دكتر بیجی كورین، پژوهشگر موسسه تحقیقات پزشكی «اكلاهما» از سال‌ها‌ پیش جست‌وجو در خصوص این رفتار در موش‌ها‌ را آغاز كرد و موفق شد مجموعه نتایج تحقیقات خود و دیگر پژوهشگران در خصوص «سلمانی در موش‌ها‌» را طی مقاله‌ای در مجله علمی «BMJ» به چاپ برساند.

بیجی كورین در گفت‌و‌گو با ایسنا، در خصوص چگونگی و علل چنین رفتارها در گونه‌ها‌ی مختلف موش‌ها‌ گفت: سلمانی در موش‌ها‌ رفتاری است كه ما در تحقیقات خود بروی موش‌ها‌ از آن مطلع شدیم و به نوعی برایمان جالب و در عین حال نگران كننده بود.

كورین گفت: در ابتدا فكر می‌كردیم كه این رفتار، یكی از نتایج آزمایش‌ها‌ی ما بر روی موش‌ها‌ست ولی این‌طور نبود و شاید بتوان این رفتار را به نوعی از رفتارهایی كه ریشه روانی و حتی ژنتیكی در انسان دارد تشبیه كرد. رفتاری چون «كندن موی سر» در انسان و رفتارهایی از این قبیل،  با كنده شدن موی بدن موش‌ها‌ مشابهت دارد كه البته تفاوت‌ها‌ی قابل توجهی نیز با یكدیگر دارند.

كورین در خصوص این تفاوت‌ها‌ گفت: كندن موی سر در انسان، رفتاری است انفرادی كه تنها توسط خود بیمار و بر روی خود او انجام می‌شود در حالی كه این رفتار در موش‌ها‌ گروهی است بدین ترتیب كه یك موش عمل «سلمانی» را انجام می‌دهد و موش و یا موش‌ها‌ی دیگر توسط او سلمانی می‌شوند.

وی با اشاره به خصوصیت‌ها‌ی قابل توجه این رفتار در موش‌ها‌ گفت: در تحقیقات دانشمندان در این خصوص گزارش شده كه معمولا موشی كه هیكل بزرگتری نسبت به موش‌ها‌ی دیگر دارد و سنگین وزن تر است عمل سلمانی را انجام می‌دهد اما مغز موش‌ها‌ی دریافت كننده تفاوت ظاهری خاصی با مغز موش غالب نداشته است.

نكته قابل توجه دیگر اینكه این رفتار در موش‌ها‌ یك‌طرفه است بدین ترتیب كه تنها یك موش عمل سلمانی را بر روی موش‌های دریافت كننده انجام می‌دهد و خود از سوی دیگر موش‌ها‌ مورد این عمل قرار نمی‏گیرد.

كورین این رفتار موش‌ها‌ را یك بیماری ژنتیكی توصیف كرد و به ایسنا گفت: این رفتار در برخی از گونه‌ها‌ی موش دیده می‌شود، از این‌رو می‌توان گفت كه چنین رفتارهایی كه در برخی از گونه‌های این حیوان دیده می‌شود بر آمده از جهش‌های ژنی است.

كورین كه در آخرین مقاله خود مروری بر تحقیقات مختلف پژوهشگران در خصوص «سلمانی در موش‌ها‌» داشته است، افزود: تحقیقات نشان می‌هد كه موش‌ها‌ی دریافت كننده نه تنها مقاومتی در خصوص این عمل دردناك نمی‌كنند بلكه از موش غالب خواهان تراشیدن بیشتر موی بدنشان می‌شوند.

وی در پایان افزود: این سلمانی گاه به طور تراشیدگی كامل و گاه جزئی در نقاطی همچون گونه، پیشانی، چانه و پشت كمر موش‌ها‌ی دریافت كننده دیده می‌شود.

 

 

 

Google
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved