نيکلاس کيج ، برادر زاده پدر خوانده

نيكلاس كيج در 7 ژانويه 1964 در لانگ بيج كاليفرنيا متولد شد . پدرش آگوست كاپولا استاد ادبيات و مادرش جوي وجلسانگ يك رقاص بود .
نيكلاس كيج برادرزاده فرانسيس فورد كاپولا، يکي از معروف تري کارگردانان حال حاضر جهان (كارگردان فيلم پدر خوانده ) است . او دوازده سال داشت كه پدر و مادرش از هم جداشدند و به همراه پدرش به سان فرانسيسكو رفت . نيکلاس نوجوان عاشق بازيگري بود . تا اين حد كه تحصيل در دوران دبيرستان را در سن 15 سالگي رها كرد و وارد كنسرواتوار جوانان سان فرانسيسكو شد . در آنجا در نقش يک قهرمان بوکس در اجرايي از نمايشنامه پسر طلايي ظاهر شد.سپس به بورلي هيلز رفت و در کلاس هاي آمورش بازيگري شرکت کرد . از شاگردان استادان مشهور هنرهاي نمايشي (پگي فوري )بود که در سال 1985 در يک سانحه تصادف اتومبيل در گذشت . پدر کيج ( آگوست کوپولا ) رييس واحد هنرهاي خلاق دانشگاه سن فراسيسکو تاثير زيادي روي او داشت . از جمله ديگر شخصيتهايي که در اين دوره از آنان تاثير پذيرفت مي توان به مارلون براندو _جميز دين و جري لوييس ( به تعبير خود کيج به خاطر آزادي و ديوانگي هايش ) اشاره کرد . در سال 1981با تلاش فراوان و با نام نيکلاس کوپولا در نخستين فيلمش که کاري تلويزيوني بود
(اوقات خوش در رمانت هاي )بازي کرد سپس بخت آن را يافت تا در ساخته عموي نامدارش( ماهي مهاجم )در نقش يکي از اعضاي گروه جوانان ياغي ( کنار بازيگراني مثل ميکي رورک و مت ديلن ) نقشي را به عهده بگيرد .

 

در اين زمان بود که تصميم گرفت نام خانوادگي اش را تغيير دهد . خود او دليل اصلي اين امر را تاثير پذيري فراوانش از شخصيت پدرش دانسته که مانع از آن مي شده تا در مقام بازيگري مستقل به ارائه درک شخصي اش از نقش ها بپردازد . ( به گفته خود او اين تاثير پذيري تا حد زيادي در ماهي مهاجم مشهود است ) .با وجود تغيير نام، در دو ساخته ديگر عمويش هم ظاهر شد : در (کاتن کلاب نقش برادر کوچک تر ريچاردگير را ايفا مي کرد) و در (پگي سو ازدواج کرد )نقش همسر کاتلين ترنر را به عهده داشت . در (بردي) کنار( ماتيو موداين) در قالب دو دوست زخم خورده رواني بازگشته از جنگ ويتنام ( اگر چه درخشش اصلي از آن موادين بود ) حضوري موثر داشت در اين دوره آرام آرام نقش هاي با اهميت تري را پذيرا شد: ( هاي مک دانا )، سارق سابقه دار راحت طلبي که با هم کاري همسر سابقا پليسش ( با بازي هالي هانتر ) تصميم مي گيرند يکي از نوزادهاي پنج قلوي همسايه را بربايند چرا که نمي توانند بچه دار شوند. در کمدي ( پوچ) بزرگ کردن( آريزونا )و( راني کامارري)، نانواي يک دست خشن و ساده دل ايتاليايي الاصل يهودي که موفق به جلب نظر زن دل خواهش ( با بازي شر ) مي شود. هم چنين مي توان به حضورش در (وحشي در قلب )در نقش هم راه( لاراردن) در
قالب زوجي ياغي که دشت هاي امريکا را درمي نوردند اشاره کرد . در اين زمان حضور او د(ر پرندگان آتشين )تقليدي سطحي از تاپ گان ( توني اسکات 1986) در نقش يک خلبان بي باک هلي کوپتر تا حد زيادي به موقعيت هنري او لطمه زد .
با اين همه سال هاي دهه 1990 سرآغاز فصل تازه اي در کارنامه بازيگري او با نقشهايي متنوع و به ياد ماندني بود. از جمله حضورش در دو نقش کمدي در فيلم هاي (ماه عسل در وگاس) و (حفاظت از تس) که در اين آخري نقش محافظ خشک و عبوس بيوه غرغرو و مزاحم يکي از روساي جمهوري امريکا ( با بازي شرلي مک لين ) را به عهده داشت . هم چنين حضورش در دو فيلم( نوار مدرن )و( رد راک وست) در نقش شخصيت اصلي قرباني تقديري شوم و (بوسه مرگ) در نقش (ليتل جونيز) سرکرده ساديسمي يک دارو دسته گنگستري قابل ذکر است. در (ترک کردن لاس و گاس) در نقش مردي الکلي اجرايي متفاوت ازاين نقش تيپبک ارائه داد ، اجرايي که با تصوير ثابت و کليشه اي چنين نقشي در فيلم امريکايي، به عنوان قرباني الکليسم که با تکيه بر نيروي عشق و وفاداري محبوبه اش سعي در اصلاح خويش مي کند، تفاوت بسيار داشت . در اين فيلم شخصيتي يک مرد الکلي را در واپسين روزهاي زندگي اش تصوير کرد که اين شيوه زندگي را به ميل خود انتخاب کرده است . او حتي به اين شخصيت ( که سرنوشت محتومش را پذيرفته ) ابعادي حماسي بخشيد . بازي در اين فيلم جايزه اسکار بهترين بازيگر نقش اول را نصيب کيج ساخت . در صخره کيج در کنار
(شان کانري) در نقشي مريد گونه ( در اين جا يک مامور امنيتي ) ظاهر شد که که با ياري جستن از پيري مجرب و دنيا ديده سعي در به انجام رساند ماموريتش دارد و به اين ترتيب او ايفا گر نقشي شد که طيف متنوع هم بازي هاي کانري در سالهاي اخير از جمله هريس فورد - الک بالدوين و کوين کلاستنر گرفته تا کريستيان اسليتر - کريستوفر لامبرو و سلي اسنايپس را به هم مي پيوندد. کيج در هاليوود به جدي گرفتن نقش ها و زندگي کردن با آنها و هم چنين انجام تمرينهاي دشوار شهرت دارد و هر نقشي را که بپذيرد در زندگي واقعي اش نيز در قالب آن فرو مي رود . شواهد اين مدعا کم نيستند .
گفته مي شود که به خاطر (مسابقه با ماه )بازويش را شکافت، دو دندانش را به خاطر (بردي ) کشيد و در بوسه خون آشام يک سوسک زنده را بلعيد! از معدود بازيگران معاصر سينماي امريکاست که از ستاره شدن پرهيز کرده و با تغيير خصايص فيزيکي اش ( مثل فرم آرايش موها و صدا و لهجه ) از فيلمي به فيلم ديگر مانع از شکل گيري تصويري ثابت از خود در ذهن علاقه مندانش بوده است . نيكلاس كيج از سر گيجه مزمن رنج ميبرد . وي عاشق بداهه گويي ميباشد . او نـام خـود را از يـك رمـان كـمـيـك بـنـام LUKE CAGE برگرفته است . درآمد وي از فيلم WIND TALKERS در سال 2002 بيست ميليون دلاربوده است .

همسران:

نيكلاس كيج و ليزا ماري پريسلي ( دختر الويس پريسلي ) در جزيره هاوايي با يكديگر ازدواج كردند ( يك هفته قبل از
بيست و پنجمين سالگرد درگذشت الويس پريسلي ).البته مراسم عروسي بعد از سالگرد درگذشت الويس پريسلي برگزار شد . الويس پريسلي 42 سال داشت كه در اثر حمله قلبي در سال 1977 درگذشت.
ليزا ماري در سال 1994 با مايكل جكسون ازدواج و كمتر از يك سال بعد از او جدا شد , آن دو بالاخره در سال 1996 از هم طلاق گرفتند و بعد از آن با Danny keough ( موسيقي دان ) ازدواج كرد كه از اين ازدواج دو فرزند دارد. نيكلاس كيج نيز بعد از 6 سال , در سال1995 با پاتريشيا آركت که خود هنرپيشه بود ازدواج کرد .در سال 2001 از پاتريشيا آركت طلاق گرفت.او همچنين يك فرزند پسر از نامزد سابقش , Kristina Fulton دارد.
نيکلاس کيج به طور اتفاقي با يک گارسن که اهل کشور فيليپين بود آشنا شد و همين آشناي باعث ازدواج انها در سال 2004 گرديد .

 


منبع: مجله خانواده سبز

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved