شاهرخ خان سوپر استار باليوود: بدترين لحظه زندگيم فوت پدر و مادرم بود

شاهرخ خان اين سوپر استار مسلمان باليوود در ۲ نوامبر ۱۹۶۵ در دهلي متولد شد. پدرش مرحوم تاج خان٬‌ وکيل و مبارز آزادي و مادرش فاطمه خان دادرس دادگاه بود .

تحصيلاتش را در مدرسه سينت كولامباي دهلي نو به پايان برد .شاهرخ خان به تحصیل و ورزش علاقه مند بود و می رفت تا به عنوان یک ورزشکار حرفه ای فعالیت کند و شاید کمتر کسی بداند او روزگاری کاپیتان تیم ملی کریکت هندوستان بود،اما به درخواست والدین خود در رشته اقتصاد و در دانشگاه هنسراج دهلی نو به تحصیل پرداخت .
پس از اخذ مدرک ليسانس وارد رشته فیلم سازی شد و مدرک فوق خود را در در این رشته گرفت . در سال 1981 پدر را بر اثر بيماري سرطان از دست داد . اين واقعه باعث شد تا شاهرخ خان نسبت به خانواده خود احساس مسئوليت بيشتري کند .موهای بسیار بلند ،بینی بزرگ ،اندامی لاغر و رنجور ،لبهای نسبتا کلفت و ...هیچ کس باور نمی کرد فردی با این خصوصیات چهره بتواند در دل تماشاگری راه باز کند. زیبایی چهره ،هیکلی تنومند و قدی بلند سه معیار اصلی انتخاب بازیگري بود که شاهرخ خان در هنگام ورود به سينما با آنها بيگانه بود .

 

كارش را در تلويزيون با يكي دو مجموعه پرطرفدار ( سيرك ، 1989 وابله ، 1991 ) اغاز كرد . در سال 1992 وارد سينما شد . با( راجو آقا شده) مورد توجه قرار گرفت و با نقش منفي (بازيگر )به شهرت رسيد . ستاره شدنش از آن رو اهميت داشت كه ستارگان سينماي هند عمده شهرت شان را از بازي در نقش هاي مثبت به دست مي آوردند . خيلي زود نقش ثابت ضد قهرمان رادر پرخرج ترين محصولات سينماي هند پيدا كرد . جالب اين بود كه نخستين ضد قهرمان فيلم هاي هندي به شمار مي آمد كه هم ذات پنداري تماشاگران را نيز برمي انگيخت . از نيمه دوم دهه 1990 بازي در نقش هاي (سنتي ) فيلم هاي كمدي و ملودرام را آغاز كرد . در اين دوره چنان محبوبيتي پيدا كرد كه با آميتا باچان ، فوق ستاره و اسطوره سينماي هند ، مقايسه مي شد .
استقبال از فيلم هاي شاهرخ خان در اروپا و امريكا، او را بدل به يكي از نشانه هاي فرهنگي هند معاصر كرده است . اما مرگ مادر در سال 1991 مجددا اورا عزا دار کرد و همين مسئله باعث شد تا مدتي از عالم سينما دوري کند . او بدترين لحظه زندگيش را فوت پدر و مادرش مي داند . در 1999 هم راه با جوهي چاولاي بازيگر و عزيز ميرزاي كارگردان ، كمپاني فيلم سازي دريمز آنليميتد را تاسيس كرد . نخستين محصول اين كمپاني با نام دل هاي هندوستاني در زمره پرفروش هاي سال درآمد .
شاهرخ خان در ۲۵ اکتبر ۱۹۹۱ با گوری چيبِر ازدواج کرد . حاصل اين ازدواج دو فرزند با نامهاي: آريان ( متولد ۱۲ نوامبر ۱۹۹۷ ) - سوهانا ( متولد ۲۳ می ۲۰۰۰ ) مي باشد . باران - بازيهای کامپيوتری - کامپيوتر - کتاب چيزهايی هستند که شاهرخ خان را به وجد مي آوردند .به يادماندنی ترين لحظه براي شاهرخ خان مسلمان ،روز ازدواجش و زمانيکه اولين جايزه ی فيلم فير رو گرفت مي باشد . شاهرخ خان بارها در مصاحبه هايش عنوان کرده که: اگر بازيگر نمي شدم به طور حتم افسر ارتش يا معلم مدرسه مي شدم.

منبع: مجله خانواده سبز

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved