ژان رنو؛ سينماي فرانسه به او مي بالد

دور از وطن
(ژان مورينو جيمننز رنو) در 30 جولاي 1948 در كازابلانكا از والدين اسپانيايي - فرانسوي به دنيا آمد.والدينش براي فرار از جنگ حكومت فاشيستي فرانسيسكو فرانكو به مراكش مهاجرت كردند. عده‌اي از اعضاي خانواده آنان در جنگ كشته شدند، لذا آنان براي نجات از جنگ به مراكش رفتند. در آن هنگام مادر )ژان> باردار بود و ژان در مراكش به دنيا آمد.

 

ژان زيرنظر مادرش زبان فرانسه و تحت تعليمات پدرش زبان اسپانيايي را آموخت. علاوه بر اين در مدرسه نيز به آموزش زبان انگليسي پرداخت.)ژان> دوران دبستان را در مراكش به پايان رساند. او به توصيه مادرش به سوي فرانسه عزيمت كرد تا در آنجا بتواند پله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي كند.
در 12 سالگي به فرانسه مهاجرت كرد و براي دريافت تابعيت فرانسه به اجبار وارد ارتش شد. او در آنجا احساس كرد كه به بازيگري در تئاتر علاقمند است، لذا در بخش نمايشي ارتش مشغول به اجراي نمايش‌هاي متعدد شد و روز به روز علاقه‌اش به بازيگري فزوني پيدا كرد. او توانست تجربيات زيادي در زمينه نمايش در ارتش مارسي فرانسه كسب كند.

ورود به سينما
بعد از اتمام خدمت سربازي به پاريس رفت و در سال 1970 نقشهاي كوچكي در تئاتر و تلويزيون در دست گرفت. چند كارگردان تلويزيوني به استعداد وي پي بردند و او را تشويق به تحصيل در زمينه بازيگري كردند. ژان روزها در استوديوي تلويزيون كار مي‌كرد و عصرها به كلاس آموزش بازيگري مي‌رفت، تا سرانجام در سال 1971 با ايفاي نقش كوچكي در فيلمي كوتاه به دنياي سينما راه يافت. اين نقش كوتاه و پيش پا افتاده سبب ايجاد اعتماد به نفس در وي شد. از سويي ديگر شانس به او روي آورد و )لوك بسون‌> يكي از كارگردانان و بازيگران معروف آن دوران با وي دوست شد و(ژان) را در فيلم‌هايش قرار داد. فيلم (گربه‌ها)، (زيرزمين) يا (مترو) را در سال 1985 با همكاري لوك‌بسون بازي كرد و ستايش فراواني را براي خود به همراه داشت. در سال 1988 بار ديگر (بسون) در فيلم
(آبي بزرگ) ژان رنو را به كار مي‌گيرد. در واقع اين اولين نقش بزرگ رنو محسوب مي‌شد.
رنو به شهرت رسيد. بعد از بازي در (آبي بزرگ) ديگر كارگردانان گويي رنو را كشف كرده باشند به او چند پيشنهاد دادند. وي در سال 1990 فيلم (نيكيتا) را بازي كرد. به دنبال آن در فيلم (صدا) به سال 1992 و (پرواز از محكمه) هنر خود را نشان داد.

موفقيت بزرگ
فيلم(لئون) در سال 1994 موفقيت بزرگي را به دنبال داشت. اين فيلم يكي از موفق‌ترين و پرفروش‌ترين فيلمها در تاريخ سينماي فرانسه محسوب مي‌شد. البته اين فيلم طيف خشونت را به دنبال داشت و 23 دقيقه از فيلم حذف شد تا خشونت آن كم شود.
رنو در سال 1995 با بازي در فيلم (ماموريت غيرممكن) مورد نقد منتقدان زيادي قرار گرفت اما موفقيت فيلم در نظر مردم چشمگير بود.

بسوي هاليوود
رنو در سال 1997 به سوي هاليوود راه افتاد و سعي كرد تا تماشاگران آمريكايي را با ذوق و استعداد خود در زمينه‌هاي فيلمهاي كمدي جلب كند. اما تماشاگران او را در نقش‌هاي اكشن مي‌پذيرفتند.
از اين رو در سال 1998 با بازي در (گودزيلا) علاقه همگان را به خود جلب كرد، يكي از شانس‌هايي كه در هاليوود آورد همكاري با رابرت دنيرو در فيلم )رونين> بود.
او دوباره به فرانسه بازگشت ولي هاليوود به دنبالش بود، بدين ترتيب در سال 2000 فيلم (رودخانه ارغواني) را در هاليوود بازي كرد.
رنو مي‌خواست استعداد خود را در نقشهاي كمدي بيازمايد. او در سال 2002 در كنار (ژرار ديارديو) اسطوره بازيگري در سينماي امروز فرانسه قرار گرفت و حاصل آن يكي از بهترين كمدي‌هاي فرانسوي به نام )روبي و كوئنتين> بود. اين فيلم نه تنها در فرانسه، بلكه در آمريكا مانند بمب صدا كرد و جزو پرفروش‌ترين فيلمهاي دنيا قرار گرفت.
يكي از فيلمهاي جديد (رنو) را مي‌توان )پلنگ صورتي> ناميد. همچنين او با بازي در فيلم (كد داوينچي) در نقش بازرس بزوفاچي براساس كتاب جنجال‌برانگيز(دن براون) امسال به نمايش در آمد، او در اين فيلم همبازي (تام هنكس) خواهد بود.از فيلمهاي اخير )ژان رنو> كه به نمايش در آمد (امپراطوري گرگها) در سال گذشته بود، رنو براي بازي در آن يك و نيم ميليون يورو دستمزد گرفت.گفتني است يكي از بهترين فيلم‌هاي رنو بازي در فيلم (ببر و برف) به كارگرداني (روبرتو بنيني) كه كمدين معروف ايتاليايي نيز در آن حضور داشته بود. همچنين وي اخيرا موافقتش را براي ايفاي نقش در فيلم (پسران پرواز) اعلام كرده است. بودجه اين فيلم 10 ميليون دلار است و در زمان جنگ دوم جهاني اتفاق افتاده است.

او چهار فرزند دارد
(ژان رنو) دو بار ازدواج كرد و ثمره هر ازدواج او دو فرزند است ...
اولين ازدواجش در سال 1976 با (جنويو) بود كه در سال 1978 صاحب يك دختر به نام ساندرا و يك پسر به نام مايكل در سال 1980 شد.اين ازدواج پايان خوشي به همراه نداشت. مسافرت‌هاي متعدد (ژان رنو) به ايتاليا و فرانسه شكايت همسرش را در پي داشت، لذا اين ازدواج به جدايي ختم شد.ژان در سال 1994 با (ناتالي ديسكيويز) مدل ايتاليايي ازدواج كرد و در سال 1996 پسرش (تام) و دو سال بعد دخترش (سرنا) به دنيا آمد.ژان يك خانه مجلل و باشكوه در پاريس و يك خانه در بهترين نقطه لس‌آنجلس دارد.

گفتگو با لس‌آنجلس تايمز
چندي پيش لس‌آنجلس تايمز گفتگويي با وي انجام داد كه در ذيل خواهيد خواند.

_ نظر شما درباره نقشهاي اكشن چيست؟
رنو: من شخصا انساني رومانتيك هستم و روحيه‌اي طنزگونه دارم. حتي هميشه ترجيح مي‌‌دهم در فيلمهاي كمدي ايفاي نقش كنم. به نظرم بازي در فيلمهاي كمدي مشكل‌تر از بازي در فيلمهاي اكشن است اما اين روزها فيلمهاي اكشن طرفدار بيشتري ميان مردم دارد به ويژه آمريكايي‌ها، فيلمهاي اكشن را بهتر مي‌‌پسندند. من هم يك هنرپيشه هستم و بايد طبق ديالوگها عمل كنم.
حتي از دست زدن به اسلحه هم خوشم نمي‌آيد. البته بايد بگويم كه تيراندازي و هدف گرفتنم بسيار خوب است، زيرا در ارتش چندين دوره را گذرانده‌ام اما نه از اسلحه خوشم مي‌آيد و نه از شكار كردن.

_ آيا حقيقت دارد كه در فيلم ماتريكس نقش پيشنهادي را نپذيرفتيد...
رنو: بله، زيرا براي فيلمبرداري مجبور بودم، همراه چهار فرزندم به استراليا بروم و مدتي را در آنجا زندگي كنم كه اين برايم غيرممكن بود. لذا بازي در نقش مامور مخفي در فيلم ماتريكس را نپذيرفتم.

_ نظرتان درباره بازي با تام كروز و رابرت دنيرو چيست؟
رنو: من از رابرت دنيرو آموخته‌هاي زيادي ياد گرفتم و تجربيات زيادي كسب كردم. وقتي يك بازيگر ناشي با عده‌اي ماهر و حرفه‌اي بازي كند واقعا لذت مي‌‌‌‌برد و كار به سرعت و با موفقيت به پايان مي‌‌‌‌رسد. بازي در فيلم با عده‌اي هنرمند حرفه‌اي همچون بازي در ميدان تنيس است. اگر بازيكن طرف مقابل خوب و حرفه‌اي باشد، آن بازي براي تماشاگران دلچسب خواهد شد.

_ نظرتان درباره مطالعه چيست؟
رنو: مطالعه كتب در زمينه‌هاي مختلف بستگي به ذائقه و معلومات فرد دارد، به نظر من مطالعه كتاب، انسان را به بالاترين مقام‌ها خواهد رساند. همين كه با علم روز آشنا شوي بهترين و والاترين ارزش را دارد.كتاب مي‌تواند رسانه مكتوب خوبي باشد و سينما و تئاتر نيز مي‌تواند يك رسانه تصويري مفيد، به شرطي كه مفهوم و متن كتاب و يا فيلمنامه غيراخلاقي نباشد.

_ قدم بعدي در زندگي شما چيست؟
رنو: مي‌‌‌خواهم از بازيگري كنار بكشم چون به اندازه كافي پول دارم. مي‌‌‌خواهم بقيه عمر خود را در كنار خانواده‌ام باشم. امروزه سيل پيشنهادها به سوي من سرازير است از هاليوود، فرانسه و ايتالياا اما خسته شده‌ام مي‌‌خواهم به استراحت بپردازم. شايد مدتي بعد از استراحت و فارغ بودن از كار بار ديگر خواهان فعاليت در عرصه سينما شوم اما اكنون نياز به استراحت دارم.

فيلم‌شناسي ژان رنو
مارگارت، كدداوينچي، پسران پرواز، پلنگ صورتي، ببر و برف، امپراطور گرگها، هتل رواندا، رودخانه كريسمون، روبين، گودزيلا، ماموريت غيرممكن، لئون، پرواز از محكمه، صدا، نيكيتا، آبي بزرگ، زيرزمين يا مترو و گربه‌ها. همچنين ژان رنو در ساخت، تهيه و صداگذاري فيلمهاي (پلي‌استيشن)2 نيز فعال بوده است.


فيلم هاي پرفروش
مـردان ايكس ركــورد شكست

(مردان ايكس،‌آخرين مقاومت)، تنها در هفته نخست اكران، بيش از 107 ميليون دلار فروخت و چهارمين افتتاحيه بزرگ تاريخ سينما لقب گرفت. اين درحالي بود كه پيش از اين فيلم (رمز داوينچي) بهترين فروش را در اختيار داشت، اما (مردان ايكس) توانست در حال حاضر پرفروش‌ترين فيلم دنيا باشد. كارگردان اين اثر (برت تنر) است كه براساس مجموعه كتاب‌هاي مارول آن را مقابل دوربين برده است.‌ اين فيلم شرح حال گروهي را به تصوير ميكشد كه (توانايي پرش) دارند... نخستين اثر از مجموعه آثار (مردان ايكس) در سال 2000 به نمايش درآمد و 54 ميليون دلار فروش كرد، قسمت دوم اين مجموعه تحت عنوان (اتحاد مردان ايكس) در سال 2003 اكران شد و با فروش 86 ميليون دلاري در گيشه همراه بود. (هيو جكمن) در اين اثر نقش قهرماني از ميشيگان و (يان مكلن) نقش يك كاراكتر اهريمني به نام (مگنتو) را بازي ميكند... نقش اصلي (مردان ايكس، آخرين مقاومت) را هالي بري‌ ستاره سينماي هاليوود و برنده اسكار،‌ يفا ميكند.
منبع: مجله خانواده سبز

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved