اینتل تا سال 2010 پردازنده های 32 هسته ای تولید خواهد کرد

کمپانی اینتل برنامه تولید پردازنده ‌های چندین هسته ‌ای را با جدیت دنبال کرده و قصد دارد تا سال ‪ 2010 ‬پردازنده ‌های ‪ 32 ‬هسته‌ای خود را به بازار بدهد.
درحالی که کمپانی اینتل در ابتدای دهه جاری هدف نهایی تا سال ‪ 2010 ‬را دستیابی به پردازنده‌ هایی با سرعت محاسباتی ‪ 20‬گیگاهرتز اعلام کرده بود، این کمپانی هم ‌اکنون برنامه‌های بلند مدت خود را به طور کامل تغییر داده و به جای سرعت محساباتی بالاتر، خواهان کارایی بالاتر نسلهای بعدی پردازنده‌های خود است.
بر طبق گزارشهای جدید کمپانی اینتل، هر هسته پردازشگر مورد استفاده در پردازنده 32 ‪ هسته‌ ای موسوم به Keifer ‬این شرکت احتمالا دارای سرعت محاسباتی (کلاک اسپید) برابر با تنها دو سوم سرعت پردازنده‌های فعلی اینتل خواهد بود اما کارایی کلی این پردازنده ‪ 32 ‬هسته‌ای در مقایسه با جدیدترین پردازنده‌های دو هسته‌ای اینتل، ‪ 15 ‬برابر افزایش خواهد یافت و این بدان معناست که اینتل در آینده سرعت محاسباتی بالا را قربانی دستیابی به کارایی بالاتر خواهد کرد.
کمپانی اینتل هم‌اکنون دورنمایی از پردازنده چندین هسته ‌ای خود به نام Keifer منتشر کرده‌است که احتمالا تا سال ‪ 2010 ‬به بازار عرضه خواهد شد.
این پردازنده دارای ‪ 32 ‬هسته پردازشگر مجزا بوده و از فن‌آوری فوق پیشرفته ‪ 32 ‬نانومتری برای معماری آن استفاده خواهد شد. از این‪ 32 ‬هسته، هر ‪ 8‬هسته به طور مستقیم به یک حافظه کش LLC‬ به مقدار 3 مگابایت و یک حافظه کش (‪(L2‬ به مقدار 512 کیلوبایت دسترسی خواهند داشت که درمجموع ‪ 24 ‬مگابایت حافظه دراختیار پردازنده خواهد بود.
کمپانی اینتل در اسناد جدید منتشر شده خود، کمپانی AMD، دومین تولیدکننده پردازنده‌ های کامپیوتری جهان را به هیچ وجه رقیب خطرناکی برای سالهای آینده خود ندانسته اما پردازنده‌های جدید نیاگارا تولید شده توسط شرکت سان مایکروسیستمز را رقیب جدی محصولات خود در آینده خوانده‌است.
شرکت سان مایکروسیستمز هم‌اکنون نسل اول پردازنده‌های نیاگارا را با هشت هسته پردازنده تولید کرده و در کامپیوتر ‌های سرور T1000 ‬و T2000‬ خود مورد استفاده قرار داده و قصد دارد در سال های ‪ 2007 ‬و ‪ 2009 ‬ نسل دوم و سوم از این محصول را به ترتیب با ‪ 8 ‬و ‪ 16 ‬هسته مجزا تولید کرده و در کامپیوتر‌های سرور خود بکار بگیرد.
کارشناسان اینتل عقیده دارند پردازنده Keifer این شرکت موفق خواهد شد در سال ‪ 2010 ‬از سومین نسل پردازنده‌های نیاگارا پیشی گرفته و به قدرتمندترین و کارآمدترین پردازنده زمان خود بدل شود.

  منبع خبر : ایرنا

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved