اولین نگارش آزمایشی‌ از مرورگر فایرفاکس 2.0 منتشر شد

فایرفاکس که این روزها از آن به عنوان یک مرورگر محبوب نام برده می شود در حال پیشی گرفتن از برادر بزرگتر خود یعنی مرورگر موزیلا است ضمن آنکه سهام آن در بازار اکنون چیزی بیشتر از 10 درصد شده است.
در حالیکه بسیاری از کاربران برای نگارش دوم این مرورگر در انتظار هستند، بنیان موزیلا نسخه آزمایشی اول (Beta 1) را جهت دانلود علاقه مندان بر روی سرورهای FTP سایت خود قرار داده است. امکان دریافت این نسخه برای نصب و اجرا در سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و Mac OS X فراهم می باشد.
فایرفاکس آزمایشی - انتخابی (Beta Candidate) با کد نام Bon Echo معرفی شده است؛ Bon Echo نام منطقه ای در اطراف Ontario واقع در کانادا می باشد.
موزیلا امیدوار است در نهایت استفاده کنندگان از این نسخه آنرا به عنوان یک "Good Echo" بدانند و از آن راضی باشند. در فایرفاکس 2.0 تغییر چندانی از نظر ظاهری دیده نمی شود و محیط ظاهری برگرفته از همان طرح پایه قبلی است. برای کاربرانی که قبلآ با این مرورگر کار کرده باشند محل قرار گیری دکمه ها، نوار ابزارها، نوار آدرس و Tab ها همانند گذشته است و مورد خاصی وجود ندارد. تنها یک مورد اشکال مربوط به نوار اسکرول افقی که در صورت بزرگ شدن عرض صفحه مشکل ساز می شد که این امر برطرف شده است. در Tab ها نیز دکمه های کوچکی با نشان X دیده می شوند که جهت بستن آسانتر هر Tab استفاده می شوند.
اما گفته می شود در زیر این محیط ظاهری بسیاری اشکالات امنیتی برطرف شده اند و بسیاری بهینه سازی ها نیز صورت گرفته است تا در زمان ارائه نسخه نهایی پذیرای امکانات جدید باشند. از امکانات جدید این نسخه افزوده شدن یک سیستم حفاظتی ضد فریبکاری از نوع ضد فیشینگ می باشد. این قابلیت، به بررسی سایت ها می پردازد و در صورتی که سایت مذکور قصد فریب کاربر را داشته باشد به وی هشدار خواهد داد. ظاهرآ این سیستم با همکاری خدمات "Ask Google" راه اندازی شده است و در این رابطه از بانک اطلاعاتی گوگل کمک گرفته می شود.
از امکانات بسیار مفید این نسخه افزوده شدن یک غلط یاب هوشمند آنلاین است که در هنگام نوشتن متون در Text Box ها می توان آنرا فعال نمود.
آنچه مسلم است آنکه فایرفاکس 2.0 آزمایشی هم اکنون از نسخه 1.0 بهتر است اما آیا این نسخه خواسته های کاربران و توقع آنها از چیزی که در نگارش دوم به دنبال آن هستند را برطرف می سازد و یا خیر چیزی است که باید در انتظار آن ماند.

  دریافت : Firefox 2.0 Beta Windows | Linux | Mac OS X

  منبع خبر : وین بتا

 


 

 

 

جستجو
WWW Tafrihi

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved