ثروتمندترين مردان و زنان جهان به انتخاب مجله فوربز
 
بيل گيتس از ملکه بريتانيا عنوان افتخاری شواليه دريافت کرده است
بيل گيتس از ملکه بريتانيا عنوان افتخاری شواليه دريافت کرده است
مجله آمريکايی فوربز که از معتبرترين نشريات اقتصادی جهان به شمار می رود، فهرستی از ميلياردرهای جهان در سال 2005 منتشر کرد.

اين مجله، ويليام (بيل) گيتس، سرمايه دار 49 ساله آمريکايی و مالک شرکت مايکروسافت که عمده ترين توليدکننده نرم افزارهای رايانه ای به شمار می رود را با مجموعه دارايی 46.5 ميليارد دلار به عنوان ثروتمندترين مرد جهان معرفی کرده است.

بيل گيتس که دانشجوی اخراجی دانشگاه هاروارد است سرمايه گذاريهايی نيز در شبکه های مخابراتی و خدمات شهری آمريکا و راه آهن سراسری کانادا کرده و 27 ميليارد دلار نيز صرف هزينه های خيريه کرده که بارزترين نمونه آن بنياد بيل و مليندا گيتس است که برای مبارزه با بيماريهای عفونی تأسيس شده است.

بيل گيتس در شهر مدينا در ايالت واشنگتن در غرب آمريکا سکونت دارد.

وارن بافت، ديگر سرمايه دار آمريکايی که ثروتش تنها 2.5 ميليارد کمتر از بيل گيتس برآورد شده، به عنوان دومين مرد ثروتمند جهان معرفی گرديده است.

وارن بافت 74 سال سن دارد و کار را از سن سيزده سالگی به عنوان روزنامه فروش دوره گرد آغاز کرده است.

او که در شهر اوماها در ايالت نبراسکای آمريکا سکونت دارد، اکنون صاحب سرمايه های کلان در زمينه های گوناگونی از بيمه و توليد انرژی گرفته تا بازار قالی و جواهرات و مبلمان است.

 
پی ير و پاملا اميديار
 پی ير اميديار که ثروتمندترين ايرانی تبار جهان قلمداد می شود در کنار همسرش پاملا - عکس از سايت شخصی پی ير اميديار
 

از جمله شرکتهای معروفی که وارن بافت سهامدار آنهاست، آمريکن اسپرس و ژيلت هستند که تيغ ريش تراشی آن شهرت دارد.

فوربز مقام سوم در ميان ثروتمندان جهان را به يکی از هنديهای مقيم لندن به نام لاکشمی ميتال داده و ثروت او را 25 ميليارد دلار اعلام کرده است که بدين ترتيب، وی علاوه بر ثروتمندترين هندی، پولدارترين مرد اروپا نيز قلمداد می شود.

لاکشمی ميتال که تحصيلات خود را در کلکته هند انجام داده، بزرگترين شرکت توليد آهن و فولاد در جهان، نام ميتال استيل را در اختيار دارد.

جوانترين ميلياردر دنيا در فهرست فوربز، آلبرت فون تورن اوند تاکسيز نام دارد که 21 ساله و از تبار شاهزادگان آلمان است.

ثروت او که از پدرش به او ارث رسيده و تا دو ميليارد دلار تخمين زده می شود شامل املاک فراوان و از جمله بزگترين جنگل خصوصی اروپاست که سی هزار هکتار وسعت دارد و در آلمان واقع است.

ثروتمندترين مسلمان در فهرستی که فوربز منتشر کرده، امير وليد بن طلال، برادرزاده ملک فهد، پادشاه عربستان سعودی است که در رياض، پايتخت اين کشور سکونت دارد و ثروتش 23.7 ميليارد دلار برآورد شده است.

او در زمينه های مختلفی در جهان سرمايه گذاری کرده و از جمله اماکن معروفی که به وی تعلق دارد، هتل ساووی در لندن و هتل مونته کارلو گراند در کشور موناکو در جنوب فرانسه است.

 
 امير وليد بن طلال، برادرزاده پادشاه عربستان سعودی، ثروتمندترين مسلمان جهان به شمار می رود
 

امير وليد به پشتيبانی از حقوق زنان شهرت دارد و نخستين کسی است که در کشور عربستان سعودی برای هواپيمای شخصی خود خلبان زن استخدام کرده است.

آليس والتون، تنها دختر سام والتون، صاحب فروشگاههای زنجيره ای وال مارت در فهرست فوربز به عنوان ثروتمندترين زن جهان معرفی شده و با ثروتی معادل هيجده ميليارد دلار در مقام سيزدهم ميان ثروتمندترينهای جهان جای گرفته است.

خانم والتون که پنجاه و شش سال سن دارد و زنی مطلقه است در ايالت تکزاس در جنوب آمريکا سکونت دارد و فروشگاهی که به او و خانواده اش تعلق دارد با بيش از پنج هزار شعبه، بزرگترين فروشگاه زنجيره ای جهان به شمار می رود.

برادرانش رابسون، جيم و جان مقامهای دهم تا جدول ثروتمندترينهای فوربز را به خود اختصاص داده اند و مادر هشتاد و پنج ساله شان که در رتبه چهاردهم جای گرفته، جايگاه دومين زن ثروتمند جهان را کسب کرده است.

ثروتمندترين شخصيت سياسی جهان، آن گونه که از جدول فوربز بر می آيد، سيلويو برلوسکونی، نخست وزير 68 ساله ايتالياست.

ثروت او که عمدتاً در شبکه های تلويزيونی و همچنين باشگاه فوتبال معروف آ. ث. ميلان سرمايه گذاری شده، دوازده ميليارد دلار برآورد شده است.

بنابر جدول فوربز، آقای برلوسکونی بيست و پنجمين فرد ثروتمند جهان و ثروتمندترين مرد ايتالياست.

 
 آليس والتون به عنوان ثروتمندترين زن جهان معرفی شده است
 

نخستين نام ايرانی که در فهرست ثروتمندترينهای فوربز به چشم می خورد، پی ير اميديار است که سايت اينترنتی معروفی به نام ای بی (ebay) برای خريد و فروش اجناس از طريق اينترنت دارد.

پی ير اميديار 37 ساله که فوربز ثروت او را 9.9 ميليارد دلار اعلام کرده، متولد فرانسه و ساکن ايالت نوادا در آمريکاست و علاوه بر اينکه ثروتمندترين ايرانی تبار در جهان قلمداد می شود، پس از رومن آبراموويچ، سرمايه دار روس و صاحب باشگاه فوتبال چلسی، در ميان ثروتمندترينهای دنيا از لحاظ جوانی مقام دوم را دارد.

ديگر ايرانی ای که در اين فهرست به چشم می خورد، ناصر داوود خليلی است که در محله معروف می فر در لندن سکونت دارد و صاحب يکی از گرانقيمت ترين مجموعه های آثار هنری اسلامی و ايرانی در جهان است.

اين مجموعه بيش از بيست هزار اثر را که به گستره تاريخی ای به اندازه چهارده قرن تعلق دارند در خود جای داده است.

آقای خليلی که يهودی مذهب است و پيش از وقوع انقلاب ايران را ترک گفته، ليگ فوتبالی برای جوانان يهودی و مسلمان در بريتانيا به راه انداخته است.

خليلی و اميديار تنها نامهای ايرانی اند که در سراسر فهرست ميلياردرهای فوربز که هزار نفر را شامل می شود، به چشم می خورند، هرچند پی ير اميديار هيچگاه در ايران زندگی نکرده و ناصر داوود خليلی حدود سه دهه است که در انگلستان به سر می برد.

اين در حالی است که از کشوری مانند ترکيه که همسايه ايران است و شرايط اقتصادی مشابه ايران دارد، هشت نفر در فهرست ثروتمندترينهای دنيا جای دارند و همگی آنان در کشور خود زندگی می کنند.

فهرستی که مجله فوربز هر سال از ثروتمندترين مردم جهان تهيه می کند بر اساس داراييهای اعلام شده افراد است.

اين در حالی است که ارزيابی دارايی بسياری از ثروتمندان در کشورهايی همچون ايران برای مجله فوربز امکان پذير نيست.

استيون اسپيلبرگ، کارگردان آمريکايی با قرار گرفتن در رتبه 219 در جدول فوربز و ثروتی 2.7 ميليارد دلاری، ثروتمندترين سينماگر جهان به شمار می رود.

از ميان نويسندگان نيز جوان رولينگ، خالق هری پاتر با ثروتی يک ميليارد دلاری در فهرست فوربز به چشم می خورد.

خانم رولينگ در ادينبورگ، پايتخت اسکاتلند زندگی می کند و از مجموعه داستانهای هری پاتر او تاکنون 265 ميليون نسخه در جهان به فروش رفته است.

فيلمهايی که بر اساس داستان هری پاتر ساخته شده اند نيز درآمدی معادل سه ميليارد دلار به همراه داشته اند.

 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved