چگونه سرعت و كيفيت خطوط ADSL را آزمايش كنيم؟

بابک احترامي
دوشنبه 21 آذر 1384

اشاره :

آيا از يك خط ADSL براي دسترسي به اينترنت استفاده مي‌كنيد؟ در اين مقاله با چند روش ساده و كارآمد براي آزمايش كردن سرعت واقعي يك خط ADSL آشنا مي‌شويد.

 


آيا از يك خط اينترنت پرسرعت از نوع ADSL استفاده مي‌كنيد؟ آيا احساس مي‌كنيد كه سرعت خط مورد استفاده شما در حد انتظارتان نيست؟ آيا مايليد سرعت اين خط را با سرعت دسترسي به اينترنت از طريق مودم مقايسه كنيد تا بدانيد چقدر بيشتر است؟ در مقاله‌ كوتاهي كه پيش رو داريد، با چند روش ساده و كارآمد براي يافتن پاسخ همه اين پرسش‌ها آشنا خواهيد شد.

روشهاي معرفي شده در اين مقاله براي آزمايش خطوط Dialup معمولي، خطوط پرسرعت ADSL و به طور كلي تمام انواع خطوط دسترسي به اينترنت قابل استفاده هستند.


McAfee  Internet Connection Speedometer

اين روش يكي از ساده‌ترين و سريعترين روش‌هايي است كه با استفاده از آن مي‌توانيد سرعت خط خود را آزمايش كنيد.

براي اين منظور كافي است اينجا را كليك كنيد. پنجره جديدي باز مي‌شود كه شما را به صفحه ويژه‌اي از سايت مك‌آفي هدايت مي‌كند. تا نمايش كامل اين صفحه چند لحظه صبر كنيد. در طول اين چند ثانيه سايت مك آفي سرعت اتصال شما به اينترنت را آزمايش مي‌كند و سپس نتيجه ارزيابي خود را به شكل يك سرعت سنج نمايش مي‌دهد. همه چيز آنقدر واضح و روشن است كه نيازي به توضيح بيشتر ندارد.

اگر از يك سرويس پرسرعت با ظرفيت اسمي 128 كيلوبيت برثانيه استفاده مي‌كند بايد عقربه سرعت سنج مك‌آفي عددي بالاتر از 100 را نمايش دهد. عدد دقيق را مي‌توانيد كنار كلمه Your Speed كه به رنگ قرمز نوشته شده بخوانيد.

دقت كنيد كه اين آزمايش تنها سرعت اتصال شما را در همان لحظه نشان مي‌دهد و براي بدست آوردن يك ميانگين قابل قبول بايد اين آزمايش را چند بار در طول روز و به صورت تصادفي در لحظات مختلف تكرار كنيد و ميانگين آن را خودتان به صورت دستي حساب كنيد تا برآورد واقع بينانه‌تري بدست آوريد.

ZDNet Bandwidth Meter Test

اين هم يك روش ساده و سرراست ديگر براي آزمايش سرعت اتصال شما به اينترنت است. براي اين منظور بايد اينجا را كليك كنيد. پنجره جديدي كه باز مي‌شود كه صفحه خاصي از سايت ZDNet را نمايش مي‌دهد.

در اين صفحه نوع اتصال شما به شبكه پرسيده مي‌شود (پاسخ به بقيه سوالات مهم نيست) سپس در پايين صفحه دكمه Go را فشار دهيد. در اين هنگام سايت ZDNet شروع به ارزيابي سرعت اتصال شما مي‌كند و نتيجه اين ارزيابي پس از چند لحظه مانند تصوير زير به نمايش در مي آيد.
نتيجه اين آزمايش مانند آزمايش سايت مك‌افي فقط براي همان لحظه معتبر است و اگر مايليد يك برآورد واقع بينانه از سرعت خود بدست آوريد بايد اين آزمايش را چند بار در طول شبانه روز و در ساعات مختلف تكرار كنيد و ميانگين آن را دستي حساب كنيد.




توجه كنيد كه روش‌هايي مانند سرعت سنج مك‌آفي و ZDNet به تعداد گره‌ها يا Nodeهاي شبكه‌ كه در مسير ميان شما و سايت مقصد قراردارند و نيز سرعت رفت و برگشت داده‌ها در اين مسير وابسته است. بنابراين ممكن است عددي كه هريك از اين دو سايت و يا سايت‌هاي ديگر مشابه گزارش مي‌كنند متفاوت باشند. از اين رو بهتر است ميانگيني از اعدادي كه از سايت‌هاي مختلف بدست مي‌آوريد را معيار قراردهيد.


براي مشاهده تصوير در ابعاد بزرگتر روي آن كليك كنيد

SG Broadband Tools

سايت SpeedGuide.net نيز مجموعه‌اي از ابزارهاي سودمند براي آزمايش وضعيت اتصال  به شبكه در اختيار علاقه‌مندان قرار داده است. به اين ابزارها مي‌توانيد از طريق اين نشاني دسترسي داشته باشيد. براي استفاده از ابزارهاي آنلاين SpeedGuide.net بايد ابتدا به صورت رايگان در اين سايت عضو شويد.

ساده‌ترين روشي كه اين سايت در اختيارتان مي‌گذارد SG Speed Test نام دارد كه با روشي مشابه روش سايت‌هاي مك آفي و ZDNet هنگام نمايش يك صفحه وب سرعت شما را آزمايش مي‌كند. اما روش بكار رفته در اين سايت اندكي دقيق‌تر از دو روش معرفي شده قبلي است زيرا سايت SG سعي مي‌كند هنگام آزمايش يك فايل تصويري حجيم را روي كامپيوتر شما دانلود كند و چون اين كار كمي طول مي‌كشد، سايت SG فرصت بيشتري خواهد داشت تا يك ميانگين واقع‌بينانه‌تر از سرعت اتصال شما به اينترنت بدست آورد. پس از پايان اين آزمايش، شما به صفحه ديگري هدايت مي‌شود كه ميانگين سرعت اتصال شما را گزارش مي‌دهد. در شكل زير سرعت يك اتصال Dialup گزارش شده است.

 

براي مشاهده تصوير در ابعاد بزرگتر روي آن كليك كنيد



Dslreports.com Speed Test

اين سايت نيز ابزار آنلاين ديگري در اختيارتان قرار مي‌دهد كه به كمك آن مي‌توانيد سرعت اتصال خود به اينترنت را از طريق متصل شدن به سرورهاي اين سايت در اينترنت آزمايش كنيد. نكته مهم درباره اين سايت آنست كه بايد حتما قبل از استفاده از اين سايت، ماشين مجازي جاوا را روي كامپيوتر خود نصب كنيد و همانطور كه در اين سايت نوشته شده است سيستم Microsoft JVM همراه با ويندوز به كار اين سايت نمي‌آيد و بايد نسخه سان مايكروسيستمز از جاوا را روي كامپيوتر خود نصب كنيد.
براي نصب نسخه اصلي جاوا روي سيستم عامل خود مي‌توانيد به سايت جاوا مراجعه كنيد.

مراحل كار در اين صفحه توضيح داده شده‌اند.


 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved