راز لبخند مونالیزا آشكار می‌شود

 

مفهوم واقعی لبخند مونا لیزا سالیان سال ذهن عاشقان آثار هنری را به خود مشغول كرده است ولی دانشمندان اخیراً به این نتیجه رسیدند كه توانسته اند راز آن را كشف كنند.
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی اسكاتزمن، دانشمندان با استفاده از نرم افزای كه برای پی بردن به احساسات صورت طراحی شده است،‌ متوجه شده اند كه چهره مونا لیزا 83 درصد شاد، 9 درصد منزجر، 6 درصد هراسان و 2 درصد عصبانی است.
این مطالعه كه توسط پروفسور نیكو سه به از دانشگاه آمستردام انجام شد نشان می‌دهد كه با مقایسه این چهره با عناصر اصلی مربوط به چهره یك تصویر، مانند قوس لبها و چین و شكنهای اطراف چشمها، می‌تواند به انواع مختلف احساسات موجود در آن پی برد.
این فناوری جدید را می‌توان برای ایجاد كامپیوترهایی كه بر اساس وضعیت خُلقی كاربر واكنش نشان می‌دهند به كار برد.
تا كنون نظریه‌ها‌ی مختلفی در رابطه با هویت زنی كه در تصویر مونا لیزا دیده می‌شود و مفهوم لبخند او ابراز شده است. برخی معتقدند كه این زن تنها یك مدل ساده برای نقاشی داوینچی بوده است در حالی كه برخی دیگر اعتقاد دارند كه چهره خود نقاش در این تصویر پنهان شده است.
به گفته پروفسور دونالد ساسون از دانشگاه لندن یكی از مهمترین مسائل در مورد این چهره این است كه لئوناردو از تكنیكی استفاده كرده است كه اختراع او نبود ولی او آن را گسترش داد و اصطلاحاً دودی خوانده می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال كه چرا مونا لیزا لبخند می‌زند، وی گفت هیچ راهی برای پی بردن به این كه چرا فردی كه در یك تصویر است لبخند می‌زند وجود ندارد. به گفته وی دندانهای مردم در قرن پانزدهم وضعیت بسیار وحشتناكی داشت و آنها حاضر به نشان دادن دندانهای خود نبودند.

 


 

 

 

Copyright © 2005 Tafrihi.com  All rights reserved